søndag 8. februar 2009

Carrot Cake Cupcakes

Denne gangen ble tittelen på engelsk, rett og slett fordi det hørtes utrolig mye bedre ut enn "gulrotkake muffins". Denne oppskriften kan også brukes til å lage vanlig gulrotkake, du bytter bare ut muffinsformene med en rund kakeform.

Carrot Cake Cupcakes
24 stk

Muffins:
7,5 dl raspet gulrøtter (ca. 6 store gulrøtter)
2,25 dl rapsolje
4,5 dl sukker

6 dl hvetemel
3 ts vaniljesukker
2 ts bakepulver
3 ts kanel
6 ts NoEgg

Glasur:
1/2 boks med naturell Tofutti kremost
100 gr vegansk margarin
200 gr melis
3 ts vaniljesukker

Forvarm ovnen på 175*C.
Rasp gulrøttene på den 2. groveste siden på rivjernet. Bland gulrøttene med olje og sukker i en bolle og de andre ingrediensene i en annen. Bland til slutt det tørre og det våte sammen til det ikke er noen klumper.

Det er en fordel og ha en muffinsform slik at de holder fasongen, men du klarer deg uten også. Gjør klar engangsformer, både i en muffinsform og uten. Det blir sannsynligvis rundt 12 om gangen. Fyll formene ca. 2/3 fulle og sett dem i ovenen i rundt 30 min (45 min om du lager kake). Er du usikker på om de er ferdige; stikk en på midten med en trepinne og se om røren henger fast.

Miks sammen alle ingrediensene til glasuren. Det kan være en fordel å ha en håndmikser eller lignende. Husk at du helst bør vente til muffinsene er kalde før du tar på glasuren. Nå er det opp til deg å være kreativ med dekorasjonen. Jeg for min del trenger litt øving...

Tips:
* Både muffinsene og glasuren er ganske søte, det kan altså være lurt å go easy on glasuren
(ulikt hva jeg har gjort)

9 kommentarer :

viva leng sa...

goeee joooo<3

Marits Hus sa...

mmmm derre så godt ut ja.....

Anonym sa...

http://veggietoppen.wordpress.com/category/nykomlingar/

HejHopp!

AmandaMark sa...

herrrrejemini då! Fin blogg altså, men ka e greiå me bare oppskrifter. Me vil ha juicy sladder for f... eller kansje noen motetips. snorke av bloggen assa.
Ps! Du har en buse i nesen.
puss från Kristina.

Anonym sa...

Hej,

Här kan du läsa hur du får in VeggieToppen-koden på blogspot.
http://veggietoppen.wordpress.com/medlemsservice/

med värme/ Jonas

lene sa...

åh, kåm å lag mat t meg. får vann i munnen av denne bloggen :)

mursteinPMA sa...

denne ska eg laga i dag jaffal! :)

krinstin sa...

Hei! Jeg ser det står smør i glasuren, hva bruker du istedet? Melkefri margarin er jo ganske tynn/vannaktig, vanskelig å få til glasur med den syns jeg.
Ser veldig godt ut! :)

Unknown sa...

Hei Krinstin!
Jeg bruker Nutana sitt veganske smør/margarin. Har selv aldri opplevd at melkefri margarin er tynn og vannaktig, heller det motsatte.
Lykke til om du prøver deg på oppskriften! Den er ganske enkel :)